Article-7 ( Drafted writ petition for those who appointed on regular base in T&T & retired under VSS 2008 without pension

                                                  ***Article -7 (4-4-16)
وی ایس ایس میں 2008 میں ریٹائیر ھونے والے وہ پی ٹی سی ایل کے ملازمین متوجہ ھوں جنکو پنشن کے حق سے محروم رکھا گیا ھے"

عزیز پی ٹی سی ایل کے ساتھیو!
                                                        اسلام وعلیکم
جب سے میں نے اپنے ایسے پی ٹی سی ایل کے ملازمین کو جن کو وی ایس ایس ۲۰۰۸ میں بغیر پنشن کے انکو تاریکی میں رکھکر انکی پنشن کی کوالیفائیڈ سروس ( دس سال یا اس سے اوپر) ھوتے ھوۓ بھی نکال دیا گیا ھے . پورے پاکستان سے مجھے،  اس بارے میں مزید معلومات  اور اپنے اس حق کو کس طرح لینا چاھئے , فون کالز آنے کا ایک لا متنائی سلسلہ شروع ھوچکا ھے . میں ھر کو , جتنا بھی مجھ سے ھوسکتا ھے انکو  جواب دینے کی پوری کوشش کرتا ھوں کے انکو تسلی ھوجاۓ اور انسے یہ درخواست ضرور کرتا ھوں کے وہ میرے پانچ آڑٹیکلز جو اسی بارے میں میں نے بڑے تفصیل سے اردو میں لکھے ھیں ، وہ پھلے بڑے  غور سے پڑھلیں .جو لوگ مجھے اپنا ای میل ایڈرس بھیجتے ھیں انکو  یہ آڑٹیکلز میں فورن بھیج دیتا ھوں انکی درخواست پر .ویسے میرے یہ آڑٹیکلز میرے بلاگ  tariqazhar.blogpost.com  میں  موجود ھیں اس پر جا کر یا  Tariq Azhar's  blogs  "کو گوگل سرچ انجن کے زر یۓ سے تلاش کرسکتے ھیں   .اگر وہ لوگ انکو ترتیبوار آرام سے  اور غور پڑھیں گے , تو بات بلکل سمجھ میں آجائے گی. کچھ لوگ مجھ سے یہ پوچھ رھے ھیں  کے اگر وہ اس سلسلے میں وکیل کریں تو اسکو کیا بتائیں ، کیا لکھکر دیں اور کیا ضروري  ڈیکومنٹس دیں وغیرہ وغیرہ.انکی اور ایسے اور لوگوں کی پریشانی کو مد نظر رکھتے ھوۓ میں نے انگلش میں یہ دو ڈرافٹس " رٹ پٹیشنیں "  جن میں سے (A)    رٹ پٹیشن تو نیچے اسی  Article-7 میں paste ھے اور دوسری (B) الگ سے Article-8 میں paste  ھے.  (A) والی  ڈرافٹ پٹیشن تو ان لوگوں کے لئے ھے جو T&T میں ریگولر پوسٹ پر ریگولر بھرتی یا کنفرم ھوۓ تھے اور دسمبر ۱۹۹۱ میں بنے والی کارپوریشن " پاکستان ٹیلی کمیونیکیشن کار پوریشن" میں ٹرانسفر ھوگئے تھے اور بعد میں یکم جنوری 1996 کو  پی ٹی سی ایل بننے پر یکم جنوری  1996 کو ھی پی ٹی سی سے پی ٹی سی ایل میں ٹرانسفر ھوچکے تھے. اور ڈرافت رٹ پٹیشن (B) ان لوگوں کے لئے ھے جو  PTC میں  ریگولر پوسٹ پر بھرتی یا کنفرم یا ریگولرائیز ھوۓ تھےاور بعد میں یکم جنوری 1996 پی ٹی سی ایل بننے پر یکم جنوری  1996 کو ھی ، پی ٹی سی سے پی ٹی سی ایل میں ٹرانسفر ھوچکے تھے  .
تو بجاۓ وکیل صاحب کو کچھ بتانے کے انکو یہ ڈرافٹڈ  رٹ پٹیشنییں  پڑھادیں  وہ یقینن سب کچھ سمجھ جایئں گے .  اور آپ ان سے یہ کیس کروانا چاھیں  تو پھر وہ انھی پٹیشنوں کے نکات کو زھن میں رکھتے ھوۓ اپنی طرف سے مزید اور کو ئی بھی قانونی ، نکات ریفرینسس  لکھ کر آپکی طرف سے  ایک رٹ پٹیشن تیار کریں گیں اور اسکے لئیے آپ سے اور کوئی بھی مزید ڈیکومنٹس جو آپکے اس کیس کے لئے اھم ھوں گے وہ مآنگ کر ایک نئی رٹ پٹیشن تیار کریں گے اور تمام  اھم ریکاڑڈ جو آبنے دیا ھوگا اور جو انکے پاس بھی ھوگا،  اسکو رٹ پٹیشن کے ساتھ نھتی کرکے عدالت میں پیش کریں گیں. ایک بات آپ سب لوگ یاد رکھیں کے آپ میری بنوائی ھوئی ان رٹ پٹیشنوں پر تکیہ نہ کرئیے  گا کیونکے میں کوئی وکیل تو ھوں ھی نھیں بس یہ بات ضرور ھے کے میں نے اس کی تیاری میں بہت عرق ریزی کی اور جو جو نکات میرے زھین میں  آئے میں نے تحریر کردئیے جو میں سمجھتا ھوں سود مند ثابت ھو سکتے  ھیں . اب آپ کے وکیل صاحب پر منحصر ھے کے انکو اپنی تیار کردہ پٹیشن میں اسکو حصہ بناتے  ھیں یا نھیں. مگر بحرحال اتنا تو فائدہ ھوگا کے انکو آپ سبکا مدعا تو اچھی طرح معلوم ھو جائے گا. باقی یہ انکا اپنا ھنرھے کے کس  طرح رٹ پٹیشن  تیار کرتے ھیں اور  کس خوبصورتی  ,  ٹھوس دلائیل  ، ثبوتوں اور  دبنگ سے عدالت میں آپ لوگوں کا کیس لڑتے ھیں.میں پہلے بھی آپ لوگوں کی خدمت میں عرض کرچکا ھوں کے آپ نے بہت منجھا ھوا  وکیل ایسے کیسس میں بہت تجربہ رکھتا ھو، کرنا ھوگا اور ساتھ آپ لوگوں نے یہ بھی دیکھنا ھوگا کے اسک شہرت کیسی ھے .بکنے والا تو نھیں .جو  اچھے اسطرح کے وکیل ھونگے ان کی فیس تو بھت زیادہ ھوگی  مگر آپکو یہ ضرور کرنا ھوگا ورنہ مارے جاؤگے. آپ سب لوگوں کو مل کر یہ کیس کرنا ھوگا.  اس سلسلے میں میں نے کچھ وکیل حضرات کے نام آپکو بتاۓ ھیں جن  کو میں سمجھتا ایک بیحد اچھے اور اصولی منجھے ھوۓ وکیل ھیں . اگرچہ انکی فیس بہت زیادہ ھے. بیشک کم لوگ کیس کریں اور دوسرے انکی وکیل کی فیس میں معاونت کریں مگر جو لوگ بھی کیس کریں انکے پاس ھر طرح کا ریکاڑڈ مکمل ھونا چاھئیے  جو آپکا وکیل آپسے ڈیمانڈ کرے اور وکیل سے کوئي بات نہ چھپائیں جو جو آپ کے علم میں ھے اور جو آپ سمجھتے ھیں کے بیحد سودمند  ھیں وکیل صاحب کو ضرور ضرور بتائیں. ویسے تو ھر طرح کا ریکاڑڈ جو وکیل صاحب آپ سے مانگیں گے لیکن سب سے اھم ریکاڑڈ اس نوٹیفیکیشن کی کاپی ھو گی ( جسکو پہلے کوڑٹ سے غیر قانونی قرار دینا کروانا ھوگا)  جس کے تحت پی ٹی سی ایل والوں نے آپ لوگوں کی پنشن لینے مدت ملازمت میں دس سال سے بیس سال کی کوالیفائنگ سروس کا اضافہ کیاجن پر صرف حکومت پاکستان کے کے قانونی قوانین (statutory rules) اور پینشن کے قوانین لاگو تھے ،  انکو اس بات کا کسی طرح بھی پی ٹی سی ایکٹ 1991اور پی ٹی  ایکٹ 1996 کے تحت جسکی پروٹیکشن میں آپ سب لوگ تھے ، یہ قطعئی اختیار نہیں تھا    [ "ان قوانین کا حوالہ میں نے یہاں اسلئے دیا ھے کیونکے 2008 میں مسعود بھٹی کا سپریم کوڑٹ والا فیصلہ نہیں تھا یہ تو اکتوبر 2011 میں آیا تھا اور سپریم کوڑٹ نے انھیں ایکٹس میں دئیےگۓ قوانین کی تشریح کی اور بتایا جو ملازمین  پی ٹی سی  سے ٹرانسفر ھوکر یکم جنوری 1996 کو پی ٹی سی ایل کے ملازم ھوگئے تھے انپر گورنمنٹ کے سرکاری ملازمین والے مروجہ قانونی  قوانین لاگو ھونگے اور نہ تو پی ٹی سی ایل کو اور نہ ھی حکومت پاکستان کو بھی انکے سروس کے ٹرمز اور کنڈیشن کو کسی ایسی قسم کی منفی تبدیلی کا بالکل اختیار نہ ھوگا جس سے انکو کوئی نقصان ھو اور حکومت پاکستان کی یہ ضمانت  ھوگی کے کے انکے یہ حقوق انکے نقصان کے لئے نہ تبدیل کئے جائیں خاصکر انکی پنشن میں  جو فائدے ھيں"  ]   کہ اس میں کو ئی تبدیلی کرتے جن سے آپ سبکو نقصان ھوتا کیونکے اسطرح انھں نیں  آپ لوگوں پنشن لینے کے حقوق میں  تبدیلی کرکے آپ لوگوں کو بہت ھی نقصان پہنچایا.  کس نے ان ظالم پی ٹی سی ایل والوں کو یہ اختیار دیا تھا کہ وہ ایسا کریں  VSS آپلوگوں کو بغیر پنشن کے دیں  . انھوں نے آپ لوگوں کے پنشن لینے کے حقوق میں ڈاکا مار کر آپ لوگوں کو پنشن کے حقوق سے محروم کیا .  اور آپ سبکو اسے لینے پر مجبور کیا .  کون چاھے گا کے اسکو انیس انیس سال سروس کرنےکے بعد بھی پنشن نہ ملے . ان لوگوں نے پہلے آپ سب لوگوں کو فالتو (Redundant)  قرار دیا .جسکا مطلب صاف تھا یہ آپ سب لوگوں کو نکالنا چاھتے تھے اور انھوں نے آپ کونکالنے کا یہ طریقہ نکالا کے دھونس دھمکی سے آپ لوگوں کو مجبور کیا  کے آپ لوگ VSS  لے لیں اور اسکے بعد معمولی رقم دے کر آپکو بغیر پینشن نکال دیا . ظالموں کو تو یہ بات کرنی ھی نھیں چاھئے تھی  انکو اس بات کا خیال رکھنا چاھئیے تھا کے  آپ لوگ تو کمپنی کے ملازم  ھی نھیں تھے اور آپ پر تو کمپنی کے رولز تو استعمال ھو ھی نہیں سکتے تھے آپ پر  تو گورنمنٹ کے قوانین استعمال ھوتے تھے تو کیوں  انھوں نے آپکو گورنمنٹ والے پنشن کے حقوق کیوں نہیں دئیے اور کیوں انکو بغیر پنشن کے فارغ کیا جنکے آپ لوگ  قانونی حقدار تھے. PTET  نے مئی ۲۰۱ پی ٹی سی ایل میں سب ملازمین کے نۓ پینش قوانین بناۓ یعنی New Pension  Rules-2012 جسكا اجراء ۲۲مئی ۲۰۱۲ کو S .R.O 525(I) 2012 کے تحت ھوا. جو پشاور ھآئی کوڑٹ میں چیلنج ھوگیا (Yousaf Afridi vs Federation of Pakistan WP2657/2012)  جو پشاور ھائی کورٹ نے اپنے 3 جولائی 2014  اسکا دائرہ عمل صرف پی ٹی سی ایل کے ان ملازمین کے لئے محدود کردیا جو کمپنی میں " یکم جنوری 1996 کے بعد بھرتی ھوۓ تھے اور ان ملازمین پر جو یکم جنوری 1996 کو پی ٹی سی ایل کے ملازم بن چکے تھے پی ٹی سی سے ٹرانسفر ھونے کے بعد ( جیسا مسعود بھٹی کیس 2012SCMR152  میں کہا  گیا ھے)  انپر پر گورنمنٹ کے پنشن رولز استعمال ھونگے.پی ٹی ای ٹی نے اس فیصلے کے خلاف سپریم کوڑٹ میں اپیل داخل کی وہ بھی ۱۲جون ۲۰۱۵ میں سپریم کوڑٹ میں پی ٹی سی ایل کے پنشنروں حق میں دئے ھوے فیصلے کے ساتھ جس میں سپریم کورٹ نے اسی طرح کی بہت سی اپیلیں پی ٹی ای ٹی  اور پی ٹی سی ایل  کی خارج کی تھیں انکی یہ اپیل بھی پشاور ہائی کوڑٹ کے فیصلے کے خلاف ، بھی خارج کردیں .اب انھوں نے اسکی رویو پٹیشن سپریم کوڑٹ میں ڈالی ھوئی ھے انشااللہ وہ بھی خارج ھوجائگی . کیونکے انکی بڑی رویو پٹیشن مسعود بھٹی کے فیصلے کے خلاف سپریم کورٹ نے 19 فروری16  کو پھلے  ھی خارج کردی ھے .  پشاور ھائی کوڑٹ نے وہ New Pension Rules-2012 کو صرف کمپنی کے ملازمین تک( یعنی جو یکم جنوری 1996 کے بعد  کمپنی PTCL میں ملازم ھوے  ) محدود کردیا تھا اور یہ فیصلہ  ، مسعود بھٹی کیس میں آۓ ھوۓ فیصلے کے تناظر کی وجہ سے کیا تھا. ان  New Pension  Rules -2012 میں انھوں نے بہت ساری حکومت کے پنشن رولز کلازیں اپنی مرضی سے اور خود کو فائدہ دینے کے لئے تبدیل کردی تھیں مگر مزے کی بات یہ ھوئی پنشن دینے کے لئے دس سال کی ھی کوالیفاینگ سروس رکھی  جو گورنمنٹ کے پنشن قوانین میں ھیں اور جسکا چاڑٹ کی فوٹو کاپی میں نےنیچے دے رکھی ھے .انھوں نے وھی چاڑٹ اپنے ان نۓ قوانین میں دے رکھا تھا یعنی جسکا زکر انھوں نے اپنے اس نۓ قوانین  کی کلاز (1)7 کیا تھا  اور (2)7 میں یہ کہا تھا کے جنکی کوالیفائنگ سروس تیس سال سے کم ھو اور دس سال سے کم نہ ھو اسکو پنشن 65% کے حساپ سے ملے گی جبکے گورنمنٹ قوانین میں اسکی شرح چاڑٹ کے مطابق کوالیفائنگ سروس کے حساب سے نکالی جائیگی  جسکا آغاز دس سال کی کوالفائنگ سروس سے شروع ھوگا. اب اس بات سے اندازا لگا لیں کے انھوں نے صرف زیادہ سے زیادہ لوگوں کو  بغیر پیشن کے VSS 2008 میں نکالنے کے لئے جان بوجھ کر اس سروس کو دس سال سے بیس سال کیا  اور یہ بھی نھیں جن لوگوں کی ایسی سروس بیس سال سے زیادہ بھی تھی یعنی اٹھائس اٹھائس سال تک اور انکے حساب سے انکا پہلے پنشن کا حق بنتا تھا، مگر ان سکھ لوگوں نے انکی کوالیفائنگ سروس  بیس سال سے کم کرکے انکو بھی پنشن سے محروم کردیا . ایسے لوگوں نے انکے خلاف کیس کردئے اور کیس جیت بھی گۓ .پشاور ھآئکورٹ میں بہت سے ایسے ٹیلی فون آپریٹرز نے کیس کئے اور وہ جیت بھی گۓ اور انکو پنشن ملنا شروع ھوگئی اور میرے علم میں یہ بات آئی ھے اور ایسے سینگڑوں کیسز چل رھے ھيں .ایسے کچھ لوگوں نے مجھ سے رابطہ کیا تھا کے وہ کیا کریں انکو میں نے یہ کہا آپ لوگوں نے بیس سال کی کوالیفائیڈ سروس  پر اکتفا کر لیا اور انکے اس عمل کو جائز قرار دے رھے ھیں جبکے میرا مسءلہ یہ ھے کے یہ غیر قانونی ھے ان کو اس بات کا بالکل حق  قانونی طور پرنہیں تھا کے وہ پنشن دینے کی مدت میں دس سال سے بیس سال کا اضافہ کریں.یعنی کوالیفائنگ سروس کی میعاد. ایک اور بات عرض کرنا چاھوں گا کے میں نے یہ رٹ پٹیشنوں کے ڈرافٹ بنانے سے پہلے حکومت پاکستان کی سول ملازمین  کی پنشن دینے کے بارے میں  تیار کردہ مینول یعنی   "Manual of Pension procedure updated up to 2006" کا بغور مطالعہ کیا اور یہ بات معلوم ھوئی کے پنشن کے قوانین  The Pension Act 1871 میں انگریزوں نے بناۓ تھے اور ان میں مزید پنشنرز کے فائدے کے لئے ترمیم اور ایڈیشن قوانینبا قاعدہ ھوتی رھی اور پاکستان کے وجود میں آنے کے بعد یہ ہی قوانین حکومت پاکستان کے سرکاری ملازمین  کی پنشنس پر زیر عمل رھے اور حکومت کا بھی گاھے بگاھے ان قوانین میں  وقتن فوقتن پنشن لینے والے سرکاری ملازمین کے فائدوں کے لئے ترمیم اور ایڈیشن کرتی رھی  ھے . مثلن شائید 1977 میں  سروز رولز آف پاکستان کے تحت يعنی Clause 423(1 )of CSR  یہ ایڈیشن کی گئ کے اگر کسی سرکاری کی کوالیفائنگ سروس میں چھ ماہ کی کمی ھے یا ھوجاتی ھے  تو اسکی  یہ مدت کوالیفائنگ سروس  کی ھی مدت تصور ھوگی ( تاکہ اگر اسے کسی وجہ سے ریٹائر کیا جارھا ھے تو اسکو پنشن تو مل جاۓ) یعنی چھ ماہ کمی خود بخود (automatically condone )ھی تصور ھوگی یعنی اسکے لئے کسی سے پہلے approval لینے کی ضرورت  نھیں  ھوگی . جبکے Clause 423(2 ) of CSR میں یہ کہا گیا اگر یہ کمی چھ ماہ سے زیادہ اور ایک سال سے کم ھو تو مجاز اتھآڑٹی اسکی یہ کمی condone کرسکتی ھے مگر یہ کمی ختم صرف اس صورت میں کرسکتی ھے یا ایسے سرکاری ملازمین کی وفات ھوجائے یا اس نے ایسی قابل فخر خدمات سروس کی ھو اور اسکو کسی ایسی وجہ سے ریٹائر کیا جا رھا ھو جسکو کرنا حکومت کی مجبوری ھو  وغیرہ . ان پنشنس رولز میں آجتک کوئی بھی ایسی ترمیم يا ایڈیشن نہیں کی گئی جن سے پینشن لینے والوں کے حقوق متاثر ہوں اور انکو  کوئی  نقصان ھو. ایسی ترمیم یا ایڈیشن کرنے کا اختیار صرف صدر پاکستان کے پاس ھوتاھے اور کسی کے پاس نہيں اب پتہ نہيں یہ پی ٹی سی ایل صدر پاکستان سے بھی بڑے ھوگۓ جنھوں نے انیس ، انیس سال  کولیفائڈ سروس رکھنے  پی ٹی سی ایل کے ملازمین جو سرکاری ملازمین کے زمرے میں آنے والے ,پی ٹی سی ایل کے ایس ملازمین کو دھوکہ دھی دھونس سے دھمکی دے کر بغیر پنشن کے فارغ کروادیا .لعنت ھو، انھوں نے تو آیئن پاکستان کی شقس 4 اور 27 کی دھجیاں بکھیر دیں اور ان لوگوں کو  سروس کرنے پر انکےبنیادی  حقوق قوانین کو بری طرح پامال کیا جنکا خمیازہ انکو اب بھگتنا ھوگا.

جو باتیں اوپر میں نے لکھی ھیں آپ سب انکو اپنے وکیل سے ضرور شئیر کرئیے گا یہ بہت کام آئیں گی اور وکیل صاحب کو اور بحث کرنے میں آسانی ھوگی اگر وہ انکو زیر بحث لانا چاھیں. باقی آپ لو گ بھی ان سبکو بڑے غور سے پڑھئیے گا تا وقت کے  آپ سبکو انکی اچھی طرح سمجھ نہ آجاۓ اگر اسکے باوجود آپلوگوں کے زھین میں کوئی بھی سوال پیدا ھوتا  ھو , تو مجھ سے ضرور رابطہ کریں. شکریہ
واسلام
محمد طارق اظھر
راولپنڈی
4اپریل 2015
شب 12:30
0300-8249598


-- (A) Draft of  Writ petition  for those who appointed in T&T Department and retired under VSS 2008 from PTCL without pension in spite having 10 or more then ten years qualifying service but less then 20 years



                                                  ************************



IN THE HONORABLE _________ HIGH COURT ________



                                                                          WRIT PETITION NO. ……. /…...





____________________ S or D/O _______________

Adult, Muslim/ _____________ (by caste,)

Ex_____________________PTCL ____________

Resident of _____________________________

_________________________..……………………………………PETITIONER



                                             Versus



1.Federation of Pakistan

   Through Secretary Information & Technology

  Ministry of Information & Technology

 4th Floor Evacuee Trust Building

 Islamabad.

2. Pakistan Telecommunication Company Ltd,

   Through its President,

   Pakistan Telecommunication Company Ltd.

  PTCL HQs.G-8/4

  Islamabad.


3.The President  & CEO PTCL
     
    Pakistan Telecommunication Company Ltd.

    PTCL HQs.G-8/4

    Islamabad.


4. Mr. Hamid Farooq

     Managing Director PTET

     Pakistan Telecom Employee Trust

    Tele-House Mouve Area

    G-10/4   Kashmir Highway

    Islamabad

 
5.Syed Mazhar Hussain

    Senior Executive Vice President (HRA)

    Pakistan Telecommunication Company Ltd.

    PTCL  HQs. G-8/4

   Islamabad


 6. Mr_____________________

     General Manager (HRO)

     Pakistan Telecommunication Company Ltd.

     PTCL HQs.G -8/4

      Islamabad.


7.   Senior Manager (HR)

       Pakistan Telecommunication Company Ltd.

       PTCL HQs.G -8/4

       Islamabad.


8. The Senior Executive Vice President PTCL

      Business _________PTCL Head Quarter

       _____________________________


9.    The General Manager

         ___________________________

         ____________________________


10.     The Senior Manager
 
        ___________________________

       ____________________________. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . RESPONDENTS  

                                                                     



WRIT PETITION UNDER ARTICLE 199 READ WITH ARTICLES 4, 8, 9, 13, 14, 25, 27   OF THE CONSTITUTION OF ISLAMIC

REPUBLIC OF PAKISTAN 1973


Respectfully Sheweth,                      

                                        Respectfully it is submitted that above named petitioner, having being greatly aggrieved by the  policy of the  PTCL management to victimize, disgrace, discrimination, disregard and unlawful  actions with the PTCL regular employees who stood transferred from PTC to PTCL on 1st January 1996 and thus having statutory protection of   rules of the Federal government, is filling this writ petition to this Honorable ________ High Court ________ for the sake of justice and  for compensating the damages  caused to him for his unlawful retirement without pension through VSS 2007-2008 , on the following facts and grounds. .

FACTS


1. The Petitioner is an educated in ___________from___________ in the year ______________

2. That the Petitioner joined on __________in Class- ____Service (____________) of erstwhile the then Pakistan Telegraph and Telephone    Department (T&T) an attached department with sub-ordinate offices of Ministry of Communication Government of Pakistan at that time.

3. That the Petitioner’s appointment, as a_________ (Grade-_____) in the then T&T Department Government of Pakistan, was carried  through prescribed procedure in the year ____________

4. That the Petitioner’s appointment in the then T &T Department Government of Pakistan was under sub-rule (2) of Rule (3) of the Civil Servants (Appointment, Promotion and Transfer) Rules 1973. His terms and conditions of service at the time of initial appointment in the service of Pakistan were confirmed to be governed by the provisions of the Civil Servants Acts, 1973, and such other terms and conditions as are in force or may be prescribed by the Government from time to time. You shall appreciate his status and position since his initial appointment to be a Civil Servant in the service of Pakistan having constitutionally protection under Art. 240 of the Constitution 1973.

5. That  in the year 1991,vide Pakistan Telecommunication Corporation Act, 1991, the erstwhile Pakistan Telegraph and Telephone Department, was incorporated as Corporation and the employees of Pakistan Telegraph and Telephone Department, by virtue  of section 9 of the said Act, stood transferred and became the employees of  the said Corporation, on the same terms and conditions to which they were entitled immediately before such transfer .By the sub-section (2) of the said Section 9, the terms and conditions of such departmental employees ( defined in sub-section e of Section 2  of PTC Act 1991), as is referred to in Section (1) of the said Section 9, was not to be varied by the Corporation to their disadvantage. That on establishment of the Pakistan Telecommunication Corporation (PTC), as stated above in pursuance of section 9 of the Act No. XVIII of 1991 which reads “All departmental employees shall, on the establishment of the corporation, stand transferred to and become employees of the corporation, on the same terms and conditions to which they were entitled immediately before such transfer”. accordingly Petitioner stood transferred to the Corporation as established under the Act of 1991 . Hence all statutory rules of Federal Government the Terms and Conditions of the Services for Civil Servants as mentioned Civil Servants Act 1973, which were being applicable for all such transferred employees in T&T Department, prior to their induction in PTC were also applicable upon them in PTC. In PTC all employees were governed by such statutory rules. This has  also  been confirmed by the Honourable Supreme Court of Pakistan in Masood Bhattie case reported in 2012 SCMR 152, which is now attained finally after the the dismissal of PTCL review petitions against this, vide HSC short order of dated 19-02-2016 and its detail judgement of dated 16-03-2016.

6.On the establishment of Pakistan Telecommunication Company Limited (PTCL) on 1-1-1996 under  Pakistan Telecommunication (Re-organization) Act,1996, the service of the Petitioner stood transferred from PTC to PTCL & Petitioner became the employee of PTCL on 1-1-1996. By section 36 of the Pakistan Telecommunication (Re-organization) Act, 1996, the terms and conditions of service of employees of the Corporation, and of course of the Pakistan Telegraph and Telephone Department, has been safe guarded. Such employees, pursuant to subsection (2) of Section-35, were transferred to the Pakistan Telecommunication Company Limited. The Proviso Subsection (1) of Section 36 of the said Act of 1996 provides that that the Federal Government shall guarantee the existing terms and conditions of service and rights, including the pensionary benefits of “Transferred Employees”. It may not be out of place to mention here that all these employees who were transferred pursuant to this Act of 1996 to the Pakistan Telecommunication Company were called as “Transferred Employees” Subsection (2) provided that the terms and conditions of service of any “Transferred Employee” shall not be altered adversely by the Company except in accordance with the laws of Pakistan or with the consent of the “Transferred Employees” and the award of appropriate compensation.

7.That in the historical judgment of Honorable Supreme Court of Pakistan in C.A 239 to 241 of 2011 namely Masood Bhattie and others Vs Federation of Pakistan now reported in 2012 SCMR 152 announced on 7th October 2011,(Photostat Copy Attached at Annex……)  for guidance and establishing the “Rule of Law” and “Justice “ in PTCL, clearly defined the status of transferred employees in PTCL is of Civil Servants as they  have statuary status because whatever rules were in place governing the employment in the T&T Department, were made applicable to and binding on the Corporation and then in PTCL (as they first transferred from T&T Department to the Pakistan Telecommunication Corporation under PTC Act, 1991 and then   again transferred to PTCL  under section 36 of the Pakistan Telecommunication (Re-organization) Act,1996, on the same terms and conditions who they possessed in T&T Department and then Pakistan Telecommunication  Corporation)

8.The present PTCL management has never safe guarded the interest of these   transferred employees and never full fill their legal obligation to treat such employees who have statutory protection of Government rules  and accordingly their terms and conditions of service can not be varied for their disadvantages. After the clarification by the Honorable Supreme Court of Pakistan in the said judgment of dated 7th October 2011 in  ”the statutory rules will be applicable on these transferred employees in PTCL and these statutory are rules of employment of Govt of Pakistan and PTCL has no power to very the terms and conditions of the service of such employees for their disadvantages who were previously the employees of Corporation and & stood transferred  to PTCL on 01-01-1996”, there is no other way for PTCL but to act according to the  true sprit on the verdicts  honorable Supreme Court of Pakistan.
But contrary to the above, the PTCL management adopted their  own rules to for the treatment of such PTCL employees who have the statutory protection of rules of Federal Government of Pakistan. The PTCL management was unnecessary victimizing, teasing, and torturing such employees on the basis of unlinking and even on the very minor charges. The main aim of the cruel PTCL management who just have 26% shares in PTCL, to kick out such employees from PTCL by hook or crook. They offered the VSS package in 2007-2008 to such transferred  employees in PTCL for the granting of pension on the basis of twenty years qualifying service where there is provision in Pension Rules of Govt of Pakistan that on the compelation of ten (10) years qualifying service , a civil servant becomes entitele of pension and as his /her qualifying service increases from the ten years of qualified service yearly  the " Scale of pension expressed as fractions of average emoluments" increases ( Copy of the Revised Pension Table attached at____ which is annexed as Annexure I in Pension Rules Manual Governament of Pakistan).   In fact the PTCL management was not legally authorized to retire such employees under VSS without pension who had legally right and entitelement of pension having ten yeras and more then ten years qulified srvice for pension.The PTCL without law full authority extended the period for granting pension fro 10 years to twenty years. As per Section-9 (2) of PTC Act 1991 & Section-36(2) under which all such transferred employees are protected in PTCL, their Terms and Conditions of service can not be altered for their disadvantage  by the Company (PTCL). The pension is the part of such  Terms of Conditions of the Services .The petitioner is one them who has been retired in VSS 2007-2008 scheme by the PTCL  vide their memo number ____________unlawfully without pension in-spite of having qualifying service of________ years.The Petitioner suffered a great monitry loss and also being suffering of non having pension due to the unlawful action and victimization policy of the   PTCL management


9.First  the PTCL management declared petitioner "Redundant" as obvious from  notification number____________dated___________  (Copy attached ________) and then he was forcibly compelled to get retirement without pension in VSS 2007-2008 scheme, He was threatened  that in case the petitioner could not adopt such retirement without pension , he would be transferred very  remote and deserted areas. Otherwise who  want to get retirement  without pension after having entitled  service period for pension?


10.After the dismissal of review petition of PTCL  & PTET against Masood Bhattie case reported in 2012 SCMR 152 and when it has been attaind final, the petitioner sent his appeal vide his application of dated __________through_______to the Respondent 3&4 for the order of restoration his pension from the date of his retirement under VSS 2007-2008 without pension and payment of all its arrears upto date ( Copy of the same attached at __________). But neither any action is taken nor the petitioner has been informed any thing in this regard till date


                                                                                                     GROUNDS

1.To alter the qualifying service period of the for pension from ten years to twenty years  for the disadvantages of petitioner , was unlawful act of PTCL had no any power to alter the Terms and Conditions of such transferred employees  for their disadvantages.The pension is one of the  part of terms and conditions of the service.The petitioner stood transferred in PTCL from PTC and became the employee of PTCL on 1-1-1996 by virtue Section 35(2) of PT ( re-Organization) Act 1996.Hence this alteration in pension qualifying service from ten years to twenty years is  the clear violation of Section -9 of PTC Act 1991 and  Section 35(2) of PT ( re-Organization) Act 1996.  No alteration in the Terms and Conditions in Service of the transferred employee in PTCL who became the employee of PTCL on 1-1-96 can be done for his/her disadvantages.This clearly mentioned in the Para-15, Para-16 &  in Para-17 in the judgement  (re produced below) of Honorable Supreme Court of Pakistan namely Masood Ahmed Bhatti & others Vs Federation of Pakistan & others  C.A. 239 to 241 of 2011 reported in 2012 SCMR 152
                                                   
Para-15

 “Thus it is evident that at the moment of transition  when the appellants ceased to remain the employees of the Corporation and become    employees of PTCL, they admittedly were governed by the rules and regulations which had been protected by PTC Act. The said rules, therefore, by definition were statutory rules as has been discussed above.PTCL, no doubt, could make beneficial rules in relation to its employees which were in addition to the rules of employment prevailing on 1-1-96.However, by virtue of aforesaid proviso, PTCL has no power to “vary the terms and conditions of service “of its employees who were previously employees of the Corporation “to their disadvantages”. Even the Federal Government was debarred by virtue of Section 35 ibid, from varying such terms and conditions of service to disadvantages of the appellants.”

Para-16

       "An easy  and uncomplicated test becomes available to us to help determine the status of employment governing the appellants  
 If the current employer of the appellants viz PTCL is constrained by legislation such as Section 35(2) of the Reorgantzaiion  Act, and as a consequences, can not vary the existing rules to the disadvantages of the appellants, because of such legislation, it must fallow the such law  has the effect of saving the rules which existed when appellants became employees of PTCL. Such existing rules, having been protected by  Section 35(2), there fore can only be categorized  as statutory rules."


Para-17 (last lines)                                  

   "When this legal provision is read together with Section 35, it becomes abundantly clear that by operation of Reorgantzaiion Act , the terms and conditions of service as on 1-1-1996 stood conferred on them  as vested rights under the said law."

From the above verdicts of Honourable Supreme Court in Masood Bhattie case (2012 SCMR 152),  it is crystal clear that PTCL had no power to alter the Terms and Condition of the Service of petitioner for his disadvantages  as his terms and conditions of service as on 1-1-1996 stood conferred on him under the said law ie Section 35(2) of the PT( re -Organization) Act 1996.  So alteration in pensionable service from ten years to twenty years and to compel  the petitioner for retirement without pension under VSS 2007-2008was malafied  and unlawful action of PTCL, for which the PTCL had no legally power

2. Petitioner’s Constitutional guaranteed rights having statutory protection of  terms and conditions and rights  in totality and fully secured under PTC Act 1991, PT (Re-Organization) Act 1996,  and by the two agreements between the President of the Islamic Republic of Pakistan, for and on behalf of the Federal Government of Pakistan,  and  Etisalat International Pakistan LLC (minority share purchaser of PTCL with management control) signed on 12-03-2006 i.e. Share Purchase Agreement Clause 15.2 and on 12-04-2006 i.e. Shareholder Agreement Clause 16.2. Non- settlement of his rights and claims as per Federal Government Rules and Regulations tantamount adversely altering his terms and conditions and rights of service.

3.The benefits of long performed government service had created valuable  rights in his (Petitioner) favour being, a ‘Transferred Employee” had attained finality. Such valuable rights could not be undone/withdrawn or superseded/rescinded to the detriment of those rights because of sale of minority share with management control. It is devoid of any moral or legal sanctions behind it and does not fulfill the requirement of natural justice.

4.If a govt servant ,having such statutory rules provision, is compulsory retired as a result of finalisation  disciplinary proceeding against him/her , then according to rule he/ she would entitled  pension from the date of his/ her compulsory retirement if he /she possesses the qualified service ten years or more , being his/her fundamental rights. But the cruel PTCL management forcibly got retirement  from such transferred employees in PTCL  without pension in VSS 2007-2008 ,in spite of having  qualified service more then ten years and less then twenty years. Thus such  employees were discriminatory treated, which was clear violation of Article -4 read with Article -27 of the Constitution of Islamic Republic of Pakistan.The PTCL management  clearly responsible of such violations of the Constitution and tantamount to be strict action against them according to the law.


5.In 1997-1998 similar type voluntary scheme under golden shake hand was introduced by the then  PTCL management but not such type conditions for granting the pension for such transferred  employees of having qualified service twenty or more, were imposed . It is  fundamental law who retires from the govt service ,he/she definitely get pension subject to the condition of having due qualified service of  ten years or more.So those who retired voluntary in under golden shake hand in 1997-1998 are still getting monthly  pension as they were having there qualifying service ten years or more  even  less then twenty years. But  those retired unlawfully in VSS 2007-2008 are not getting monthly pension ufortuntely as they did not possess required qualifying at that time ie service of twenty years. This was the clearly unlawfull treatment of PTCL with the transferred employees.

6.It is worthwhile to mention here there is very relaxation in Pension Rules for the grant of pension for instance  if there is deficiency of a period not exceeding period six month in the qualifying service of such employee shall be deemed to have been condoned automatically ( Rule 423(1) of CSR) and the competent may sanction condone , in unavoidable circumstances , if there is deficiency of period exceeding six months and less then one year in the qualifying service of such employee (Rule 423(2) of CSR). But , here PTCL instead of condoning the deficiency period in qualifying service, if any, unlawfully extended the period of qualifying service up to twenty  years, for which they had no power.


                                                                                                       PRAYERS

The petitioner, therefore, prays that this Honorurable Court may be pleased to

a) direct  respondents 3& 4 firstly , to approve/ restore the pension of the petitioner from the date of his retirement  under VSS 2007-2008

b) direct  above said respondents concerned  for the payments of the arrears of such of the  restored pension from the said date of his retirement to till date.

c) direct above said respondents for the same increase in the pension of the petitioner to be given as announced by Govt time to time during intervene periods of his retirement without pension along with the arrears of the same to till date.

d) direct above said respondents to include the Medical Allowance wef 1-7-2010 according to his grade_____with his due pension and 25% increase in the said Medical Allowance wef 1-7-2015 be also given as announced by the Govt for civil pensioners.The arrears of the same also be given wef from the dates  1-7- 2010  & 1-7-2015 to till date respectively.

e) direct the respondents 3 to restore medical facilities of me and my authorised family members immediately as being given to all PTCL Pensioners.

f) to grant such order/further relief /compencation or pass such other orders as may be deemed fit and appropriate  in the circumstances of the case and;

g) award costs of the petition to the petitioner.





(Name_______________)

             Petitioner



   Dated…………….

Comments

Popular posts from this blog

Article-173 Part-2 [Draft for non VSS-2008 optees PTCL retired employees]

.....آہ ماں۔

Article-170[ Regarding Article -137 Part -1 in English]