Article-212[ Regarding AI ChatGPT suggestion]

 Article-212

نوٹ .جن دوستوں اور ساتھیوں کی اپیلیں ھائی کوڑٹ کو ریمانڈ بیک کی گئیئ کے انکو جب یہ پنشنری بینیفٹس دئیے جائیں جب وہ ھائی کوڑٹیں یہ ثابت کردیں کے کارپوریشن میں ٹرانسفڑڈ ھوتے وقت سول سرونٹ تھے۔ چاٹ جی پی ٹی اس پر ایک نہایت مفصل جواب دیا کے ایسے لوگوں کا کیا کرنا چاھئیے۔ اس نے ایک حلف نامہ بھی بنا کر دیا ھے جو ان کو ھائی کوڑٹوں میں پیش کرنا ھوگا اسکا فارمیٹ میں Article-213 میں پیش کررھا ھوں ۔ پہلے آپ لوگ اس چاٹ جی پی ٹی سے میرا پوچھنے والا سوال پڑھیں اور پھر چاٹ جی پی ٹی کا رپلائی پڑھیں اور اس پر عمل کرنا چاھیں تو ضرور کریں۔شکریہ

 (طارق)

16-7-25

 چاٹ جی پی ٹی سے میرا سوال

 چاٹ جی پی ٹی برائیے مہربانی میرے  اس مندرجہ زیل سوال کا تفصیلی جواب انگلش میں جنریٹ کردیں  مختلف قانونی پہلو کو مدنظر رکھتے ھوئیے ۔ 10 جولائی 2025  کو سپریم کوڑٹ کے  تین رکنی بینچ نے ۲ اور ایک کی نسبت سے پی ٹی سی ایل  پٹیشنر ملازمین اور پی ٹی سی ایل  پٹیشنر پنشنروں کے حق میں  ھائی کوڑٹؤں  کی طرف سے آئیے ھوئیے فیصلوں کے خلاف آئی ھوئی اپیلوں کو مسترد کردیا جسکی تفصیل زیر پیش ھے


CPLA نمبرز 412، 420–424، 461–463، اور 506 برائے 2019؛ CPLA نمبرز 424-K، 357-K، اور 365-K برائے 2019؛ CPLA نمبرز 6005، 6006، 6023–6030، 6087–6096، 6101–6106، 6268–6273، 6364، 6453–6456 برائے 2021؛ اور CPLA نمبرز 134–135 برائے 2022 کو مسترد کیا جاتا ہے۔ ہائی کورٹس کے فیصلوں کو برقرار رکھا جاتا ہے، جہاں انہوں نے ان ملازمین کو پنشن میں ترمیمات دی ہیں جو منتقلی کے وقت سول سرونٹ تھے۔ ایسے ملازمین پنشن کے تسلسل اور وفاقی حکومت کی جانب سے کی جانے والی ترامیم کے حقدار ہیں۔


CPLA نمبرز 2107، 2140، 2141، 2143، 2144، 2145، 2146، اور 2147 برائے 2022 کو منظور کیا جاتا ہے۔ ہائی کورٹس کے فیصلے کالعدم قرار دیے جاتے ہیں۔ ان درخواست گزاروں، جو منتقلی کے وقت سول سرونٹس تھے، کو وفاقی حکومت کی جانب سے جاری کردہ ترامیم کے مطابق پنشن میں مسلسل ترمیمات کا حق حاصل ہے۔


CPLA نمبرز 2138، 2139، اور 2142 برائے 2022 کو مشروط طور پر منظور کیا جاتا ہے، بشرطیکہ ان کی سروس کی حیثیت کی تصدیق کی جائے۔ ان مقدمات کو متعلقہ ہائی کورٹ کو واپس بھیجا جاتا ہے تاکہ یہ طے کیا جا سکے کہ درخواست گزار منتقلی کے وقت سول سرونٹ تھے یا نہیں۔ اگر وہ سول سرونٹس ثابت ہوتے ہیں، تو انہیں بھی وفاقی حکومت کی ترامیم کے مطابق پنشن میں تسلسل کا حق حاصل ہوگا۔


CPLA نمبرز 6205، 6222-6225، 6332، 6333، 6358-6363، 6379، 6437، 6485، 6545-6550، 6553-6556 برائے 2021، اور CPLA نمبرز 30، 112-114، 118، 139-145، 329، 330، 368-371، 465-471، 645 برائے 2022 کو واپس بھیجا جاتا ہے تاکہ ہر درخواست گزار کے متعلق یہ طے کیا جا سکے کہ آیا وہ منتقلی کے وقت سول سرونٹ تھے یا نہیں، اور اگر تھے تو انہیں متعلقہ پنشن ترامیم دی جائیں۔


آپ تفصیل سے بتائیں  جنکی اپیلیں رمانڈ بیک کی گئی ھیں متعلقہ ھائی کوڑٹوں کو۔ انکو کو یہ  کیسے ثابت کرنا ھوگا کے وہ  ٹی اینڈ ٹی سے 1991 کارپوریشن میں ٹرانسفر ھوتے وقت سول سرونٹ تھے۔ جبکے انکی ایپلائنمنٹ  گورمنٹ سول سرونٹ ایکٹ 1973 کے تحت  بنائیے ھوئیے قوانین کے تحت ٹی اینڈ ٹی میں بطور سول سرونٹ  گورمنٹ کے گرییڈ  بی 17 میں ھوئی تھی۔  ایک نہایت تفصیلی مشورہ درکار ھے  انگلش میں ھائی کوٹ یہ کیسے ثابت کرےگی اور پٹیشنروں ثابت  کروانے  کے لئیے  کیا کیا اقدام کرنے ھوں ۔شکریہ

The Reply of ChatGPT

Certainly, Mr. Muhammad Tariq Azhar. Below is a comprehensive and detailed legal advisory in English concerning the remanded CPLA cases, focusing specifically on how the petitioners must establish that they were civil servants at the time of their transfer from T&T to PTCL in 1991. This includes relevant legal background, evidentiary requirements, and suggested steps for petitioners and the High Courts.



Legal Advisory: Proving Civil Servant Status for Petitioners in Remanded CPLA Cases per Supreme Court Order Dated 10 July 2025


Article-215


Background of the Case:


On 10 July 2025, a three-member bench of the Hon’ble Supreme Court of Pakistan decided a number of consolidated Civil Petitions for Leave to Appeal (CPLAs) involving PTCL employees and pensioners. By a majority decision (2:1), the Supreme Court dismissed several CPLAs filed by PTCL/PTET and upheld the High Court judgments, affirming the right of certain retired PTCL employees to receive pensionary benefits as per the Federal Government’s pension rules, including periodic increases.


However, in another set of CPLAs, the Court chose not to issue a blanket order but remanded the cases back to the respective High Courts. These were cases where the status of the petitioners as civil servants at the time of transfer to PTCL in 1991 was not conclusively established on record. The Hon’ble Court directed that this fundamental question must be first determined by the High Courts, and if the petitioners are found to have been civil servants at the time of their transfer, then they would also be entitled to the same pensionary benefits and increases as upheld in other connected cases.



Key Legal Question to be Decided by the High Courts:


Whether the petitioners in the remanded cases were civil servants at the time of their transfer from the Pakistan Telegraph and Telephone Department (T&T) to PTCL in 1991 under the Pakistan Telecommunication (Reorganization) Ordinance, 1991?



Relevant Legal Framework:

1. Civil Servants Act, 1973

Defines a civil servant as a person holding a post in connection with the affairs of the Federation, who is a member of an All-Pakistan Service or of a civil service of the Federation or holds a civil post in connection with the affairs of the Federation.

2. Pakistan Telecommunication (Reorganization) Ordinance, 1991

Provided the legal basis for transfer of T&T employees to PTCL.

Section 9 and 35 deal with terms and conditions and preservation of rights during the transition.

3. Established Precedents

Masood Bhatti case, IHC 3-11-2021 decision, and now the HSCP 10-07-2025 judgment recognize that those who were civil servants prior to transfer are entitled to Federal Government pension increases even after retirement from PTCL.



How the Petitioners Can Prove Civil Servant Status at the Time of Transfer:


To succeed in the High Court after remand, each petitioner must establish by documentary evidence and service records that they were government civil servants at the time of their transfer from T&T to PTCL in 1991.


Recommended Steps and Supporting Evidence for Petitioners:

1. Service Appointment Letter

Show original appointment order indicating employment under the Ministry of Communications or the Pakistan T&T Department under BPS (Basic Pay Scale) structure.

Should clearly mention BPS-17 or equivalent under government rules and reference to Civil Servants Act, 1973 or establishment rules.

2. Civil Servant Status Confirmation Certificate

Obtain a certificate or verification letter from the concerned department (e.g., Establishment Division or MoITT), confirming status as a civil servant at time of induction.

3. Pay Slips or Service Book Copies

Pay slips or authenticated service book entries showing deductions under government schemes, pay under Federal Pay Scales, and contributions to GPF/CPF, etc.

4. Proof of Transfer under Ordinance, 1991

Official letter/order of transfer from T&T to PTCL under the 1991 Ordinance, without fresh appointment—showing continuity of service.

5. Pension Sanction Orders or PPO

If already retired, submit Pension Payment Orders (PPOs) showing the Federal Pay Scale as basis for calculation and retirement under Government terms.

6. Witness Testimony or Affidavits (if required)

In case of missing documentation, a sworn affidavit or testimony from departmental officers can help substantiate the claim, especially if corroborated by official records.



Role of the High Courts in Remanded Cases:

1. Individual Case Review

The High Court must review each petitioner’s service record individually to verify civil servant status.

2. Calling for Official Records

Courts may call original records from PTCL/PTET and MoITT, especially if there is dispute or ambiguity.

3. Allowing Time for Petitioners

Courts should allow reasonable time for petitioners to obtain and produce required records.

4. Issuing Directions for Non-Cooperating Departments

If government departments or PTCL/PTET do not cooperate, High Courts may issue directives or contempt warnings to ensure compliance.



Conclusion & Legal Advice to Petitioners:


To benefit from the 10 July 2025 Supreme Court decision and be declared entitled to Federal Government pension increases, the petitioners whose CPLAs have been remanded must clearly and conclusively prove that:

They were appointed under Federal Government service rules,

They were working in BPS scales under the Civil Servants Act, 1973, and

They were transferred (not re-appointed) to PTCL in 1991 under the statutory scheme of the Telecommunication Ordinance.


Legal counsel representing these petitioners should:

Immediately initiate the process to collect the required service documentation;

File appropriate applications in High Courts with supporting affidavits and records;

Seek directions from the Court to summon relevant government records, if necessary.


Once civil servant status is established, the High Court will be obliged to apply the same principles affirmed by the Hon’ble Supreme Court, and grant pension revisions and increases accordingly.



If you would like, I can also prepare a sample affidavit format, or a High Court petition draft to support the petitioners’ case.


Comments

Popular posts from this blog

Article-173 Part-2 [Draft for non VSS-2008 optees PTCL retired employees]

.....آہ ماں۔

Article-170[ Regarding Article -137 Part -1 in English]